Deelscooters

Deelscooters nemen in rap tempo toe. Lees hier waarom de wereld daar niet mooier van wordt.

GO Sharing, Felyx en Check. Deze drie bedrijven bezitten samen al meer dan tienduizend scooters in tientallen Nederlandse steden. En ze hebben de ambitie om nog veel verder uit te breiden. In tegenstelling tot wat deze bedrijven graag beweren, is dat slecht nieuws voor het milieu.

Niet duurzaam

Aanbieders van deelscooters mogen niet beweren dat ze duurzaam, milieuvriendelijk of groen zijn. Dit besloot de Reclame Code Commissie aan de hand van een klacht van Scootervrij. Een deelscooter zorgt namelijk voor een hele hoop vervuiling: wel twee-en-een-half keer zo veel als een elektrische scooter in privébezit en zelfs nog meer vervuiling dan een scooter met verbrandingsmotor.

Belangrijke oorzaak hiervan is de kortere levensduur van een deelscooter. De scooter moet eerder vervangen worden door een nieuwe scooter. En het produceren van nieuwe scooters en accu’s zorgt voor milieuvervuiling.

Daarnaast zorgt het onderhouden van de scooters voor veel vervuiling. De accu van een deelcooter moet altijd opgeladen zijn. Daarom rijden er de hele dag mensen van deelscooterbedrijven door het land om lege accu’s te verwisselen met volle accu’s. Dat is ook niet echt duurzaam.

Ook netto niet duurzamer

Maar – zeggen aanbieders van deelscooter – in het grotere plaatje worden auto’s vervangen door deelscooters. Dat is netto toch duurzamer? Mensen die op dit moment gebruikmaken van deelscooters, zouden als alternatief vooral met het openbaar vervoer, met de fiets, of lopend reizen. Deze groep mensen is veel groter dan de groep deelscootergebruikers die hun auto laten staan. Waarschijnlijk zorgt de komst van de deelscooter dan ook voor een minder duurzame wereld. En mogelijk ook voor een achteruitgang van de volksgezondheid, omdat mensen minder lopen en fietsen.

Overlast

Steden stromen vol met deelscooter, die voor een groot deel van de tijd stilstaan op de stoep. Ervaart u overlast van deze strooiscooters? Doe hiervan dan niet alleen een melding bij de betreffende aanbieder, maar ook bij uw gemeente. Gemeenten kunnen ervoor kiezen om minder of geen deelscooters toe te staan. Het is daarom belangrijk dat u uw stem ook daar laat horen.