Flinke daling aantal gewonde scooterrijders sinds invoering helmplicht
In 2023 werd de helmplicht bij snorfietsen ingevoerd en daalde onder scooterrijders het aantal ernstige verwondingen naar 590: 31 procent minder dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het SWOV. Het aantal scooterrijders met matige verwondingen daalde met 21 procent naar 1.750.
De helmplicht is een maatregel die de overheid relatief makkelijk kan invoeren en die een groot positief effect heeft. De helmplicht had veel eerder ingevoerd kunnen worden, maar werd jaren getraineerd door de toenmalige VVD-minister en de scooterlobby. Op dit moment speelt ook bij fatbikes de vraag wanneer de overheid veiligheidsmaatregelen zoals een helmplicht invoert. Het is nog de vraag hoeveel jaar deze wordt uitgesteld.
Meeste ongelukken per kilometer
De meeste verwondingen vinden plaats bij fietsers. Er wordt in Nederland ook meer gefietst dan dat er op scooters wordt gereden. Per gereden kilometer blijkt de scooter veruit het meest gevaarlijke voertuig om op te rijden: de kans op een ongeluk met verwondingen ligt hier drie keer hoger dan bij de fiets.