Title Image

GO Sharing decimeert aantal scooters

GO Sharing trekt bijna 3.000 scooters terug uit tientallen Nederlandse gemeenten en blijft enkel actief in Amsterdam met 600 scooters. Ook in 2022 trok het scooterverhuurbedrijf meer dan 2.000 scooters terug, omdat er te weinig vraag naar was. Deze krimp zet nu door.

Het verdienmodel van GO Sharing is nooit een succes geweest. Met tientallen miljoenen euro’s zorgden investeerders ervoor dat het bedrijf in enkele jaren tijd flink kon uitbreiden. Maar doordat er weinig behoefte is aan de scooters, is het bedrijf nooit winstgevend geweest. In 2023 raakte het bedrijf failliet en werd het opgekocht door het Turkse bedrijf BinBin. Sinds het vorige faillissement is er weinig veranderd in de strategie van GO Sharing: het wil winstgevend worden door uit te breiden, maar moet vervolgens krimpen doordat bijna niemand op de scooters rijdt.

Wachten op nieuwe faillissementen

Met Felyx en Check – de concurrenten van GO Sharing – verloopt het niet veel beter. Zo werd Felyx eerder dit jaar gered van faillissement door het Spaanse bedrijf Coolstra. Scootervrij verwacht dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ook zij flink zullen inkrimpen of failliet zullen gaan door tegenvallende gebruikscijfers.