Title Image

Zonder helm is de fatbike-rijder ten dode opgeschreven

Het aantal verkeersdoden onder mensen die op een e-bike rijden neemt bijna even snel toe als de explosieve groei aan fatbikes. Waar er in 2019 landelijk nog 65 fietsers op een e-bike omkwamen, verdubbelde dit bijna tot 116 doden in 2023. Een eenvoudige en voor de hand liggende maatregel om doden te voorkomen is een helmplicht. Dit werkt bij snorfietsen al supereffectief. Na de invoering in 2023, daalde het aantal doden bij snor- en bromfietsers van 54 naar 32.

Het aantal mensen dat jaarlijks doodgaat op een e-bike stijgt bijna even snel als de wildgroei aan fatbikes. Waar dit er in 2019 nog 65 waren, verdubbelde dit bijna tot 116 doden in 2023. Een eenvoudige en voor de hand liggende maatregel om doden te voorkomen is een helmplicht. Dit werkt bij snorfietsen al super effectief. Na de invoering in 2023, daalde het aantal doden bij snor- en bromfietsers van 54 naar 32.

En het aantal verkeersdoden is nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn jaarlijks ook duizenden slachtoffers die hersenschade oplopen door een aanrijding. Blijvende schade die voorkomen had kunnen worden met een helm. Het is niet voor niets dat artsen al jaren pleiten voor een helmplicht voor e-bikes.

Gashendel

Fatbikes, e-bikes met dikke banden, zijn in Amsterdam vaak opgevoerd en hebben een gashendel, waardoor je erop kunt rijden zonder te trappen. Dan is het simpelweg geen fiets meer, maar een scooter met trappers voor de sier. Het is niet meer dan logisch dat voor deze voertuigen dezelfde regels nodig zijn als voor scooters.

Toch zal het nog wel even duren voordat zo’n helmplicht er komt. Op dit moment wordt er achter de schermen namelijk volop gelobbyd door bedrijven als GO Sharing, de RAI Vereniging en ANWB. Bedrijven die willen dat hun klanten in alle ‘vrijheid’ op een elektrische fiets kunnen rondscheuren. Zo ging het eerder ook bij snorfietsen. Toenmalig minister Van Nieuwenhuizen danste naar de pijpen van de scooterindustrie en deed er alles aan om de helmplicht uit te stellen. Dit is haar vier jaar gelukt, tot grote frustratie van Kamerleden uit diverse politieke partijen.

Er was een uitzonderlijk aantal van vijf moties nodig om de minister ertoe te dwingen de helmplicht toch door te voeren. “De leden van de GroenLinks-fractie zien niet in waarom een verdere vertraging van de helmplicht voor scooters nodig is. Dit kost mensenlevens,” aldus politici in 2020. Nu blijkt hoeveel mensenlevens het daadwerkelijk kost om een helmplicht uit te stellen: tientallen per jaar.