Helmplicht jaren getraineerd door scooterlobby
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft het invoeren van de helmplicht jarenlang uitgesteld, door te luisteren naar de wensen van de scooterlobby. Dit blijkt uit overheidsdocumenten in handen van actiegroep Scootervrij. “Er werd vooral gekeken naar financiële belangen, in plaats van de veiligheid van mensen,” zegt Collin Molenaar van Scootervrij.
Sinds 1 januari 2023 geldt een helmplicht voor snorfietsers. Het invoeren van deze wet heeft bijna vier jaar geduurd, doordat achter de schermen werd gelobbyd door organisaties als BOVAG, RAI Vereniging en deelscooteraanbieders. Zij vroegen om uitzonderingen, extra onderzoek en meer tijd. Molenaar: “De minister zat zelf niet te wachten op een helmplicht. Elke potentiële beer op de weg werd daarom met open armen onthaalt.”
Ongenoegen
Het uitstelgedrag van het ministerie zorgde voor veel ongenoegen in de Tweede Kamer. “Wij zien niet in waarom een verdere vertraging van de helmplicht voor scooters nodig is. Dit kost mensenlevens,” stelde de GroenLinks-fractie. In totaal werden maar liefst vijf moties aangenomen om de helmplicht zo spoedig mogelijk in te voeren. Molenaar: “Zonder druk vanuit de Tweede Kamer was de helmplicht er nooit gekomen.”
Doden en gewonden
Het ministerie van IenW onderzocht het effect van de helmplicht op de verkeersveiligheid. Daaruit blijkt dat de afwezigheid van een helmplicht de afgelopen vier jaar voor ongeveer 20 extra doden en 2.280 gewonden zorgde. Scootervrij vindt dan ook dat de helmplicht veel eerder ingevoerd had moeten worden.