Title Image

Reclamewaakhond: scooterbedrijf Felyx misleidt zijn klanten

Felyx misleidt consumenten door te stellen dat zijn scooters duurzaam zijn en CO2 besparen. Dit oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) naar aanleiding van een klacht door actiegroep Scootervrij. “Als je een slecht product aan de man wilt brengen, heb je daar leugens voor nodig,” verklaart Collin Molenaar van Scootervrij.

Op zijn website en sociale media kanalen misleidt Felyx op drie manieren. Hij beweert dat er dankzij zijn dienst tonnen aan CO2 zijn bespaard, dat zijn scooters duurzaam zijn en dat ze het verkeer duurzamer maken. De claim over het besparen van CO2 baseert Felyx op onderzoek dat hij liet doen naar de hoeveelheid stroom en benzine die voertuigen uitstoten tijdens het rijden. Maar het grootste deel van de vervuiling door Felyx vindt juist plaats bij de productie van zijn scooters en batterijen. Dit werd niet meegerekend, waardoor het net leek alsof de scooters een verademing zijn voor natuur en milieu.

Niet duurzaam

De claim ‘duurzaam’, maar ook andere misleidende termen als ‘schoon’, ‘groen’ en ‘efficiënt’ mag Felyx niet meer gebruiken om zich milieuvriendelijk voor te doen. Huurscooters zorgen namelijk voor veel vervuiling. Zo heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) berekend dat een elektrische deelscooter twee-en-een-half keer zo vervuilend is als een elektrische scooter in privébezit.

Minder fietsen en wandelen

Een auto is nog altijd vervuilender dan een deelscooter. Toch wordt het verkeer in de praktijk niet duurzamer door deelscooters. De meeste mensen die gebruikmaken van een deelscooter, maakten voorheen gebruik van een duurzamer vervoersmiddel. Zo zorgen deelscooters ervoor dat mensen minder fietsen en wandelen. Om deze reden weert gemeente Utrecht deelscooters sinds vorig jaar uit haar stad.

Alweer misleiding

Vorig jaar oordeelde de RCC eveneens dat Felyx zijn klanten misleidde met de claim ‘duurzaam’. Molenaar: “Felyx misleidt zijn klanten waarschijnlijk al zo lang als het bedrijf bestaat.” Wanneer Felyx hiermee blijft doorgaan, kan hij op de non-compliant-lijst komen. Dit betekent dat Felyx geen reclame meer kan inkopen bij de gerenommeerde media. Ook wordt dan de wettelijke toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) op de hoogte gesteld, welke in staat is om nader onderzoek te doen en boetes op te leggen.