Deelscooter vervangt steeds vaker fiets en OV in Groningen
De deelscooter vervangt in Groningen steeds vaker de fiets en het openbaar vervoer, blijkt uit de nieuwste evaluatie van de gemeente. Vorig jaar werd er dankzij deelscooters 1,3 miljoen kilometer minder gefietst en 680 duizend kilometer minder met het OV gereden. Dit is een ongunstige ontwikkeling voor het klimaat.
Het openbaar vervoer, en zeker ook de fiets en een wandeling, zijn beter voor natuur en klimaat dan de deelscooter. Fietsen en wandelen is bovendien gezonder. Deelscooteraanbieders beloven de wereld mooier te maken door het aantal autoritten te laten dalen. Maar die kleine positieve ontwikkeling wordt driedubbel weggestreept door de daling van het aantal wandelingen en ritten per fiets en OV.
Fietsstad
Groningse fietsers worden verleid om stil te zitten op een deelscooter. In gemeente Groningen wordt de deelscooter in 44 procent van de gevallen gebruikt als vervanging van de fiets. Dit is veel meer dan in andere steden. De gemeente profileert zich als fietsstad: een stad waarin veel wordt gefietst en waar het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd. De deelscooter past niet in dit beleid.
Deelscooters weren
Felyx en Check hebben ieder een vergunning om tot mei 2023 tweehonderd scooters in gemeente Groningen te plaatsen. Scootervrij adviseert de gemeente met klem om deze vergunning niet te verlengen en deelscooters uit de gemeente te weren. “Deelscooters zijn er om geld te verdienen. De wereld wordt er niet mooier van.”