Title Image

Deelscooteraanbieder GO Sharing verkeert in zwaar weer

GO Sharing, de grootste aanbieder van deelscooters in Nederland, verkeert in zwaar weer. Alle scooters van het bedrijf zijn momenteel buiten gebruik. Een financiële crisis dreigt, door het faillissement van moederbedrijf GreenMo én door een gebrek aan animo van gebruikers.

Twee weken geleden werd moederbedrijf GreenMo failliet verklaard. Dit bedrijf levert en onderhoudt de scooters van GO Sharing. “Wij gaan door en blijven rondrijden,” vertelde GO Sharing aanvankelijk aan het Brabants Dagblad. “De scooters blijven op straat, we moeten alleen op zoek naar een andere partner voor servicewerkzaamheden zoals reparaties.”

Maar de scooters moesten al snel aan de ketting, door problemen met de verzekering. Een ook de financiële problemen blijken in werkelijkheid veel groter. GreenMo en GO Sharing zijn twee bedrijven, maar zitten gezamenlijk in één holding. De curator van GreenMo laat aan dagblad de Gelderlander weten: “GO Sharing is zodoende hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van GreenMo bij de bank.” Het gaat om tientallen miljoenen.

Grote krimp

Eind vorig jaar trok GO Sharing ongeveer 2.200 scooters terug uit 33 steden. In deze steden was onvoldoende vraag naar scooters. GO Sharing heeft zich weliswaar in enkele jaren tijd verspreid over Nederland. Maar deze groei bleek vooral mogelijk door de €60 miljoen aan investeringen die het bedrijf kreeg.

Ook Felyx niet winstgevend

Scooteraanbieder Felyx is eveneens niet winstgevend. Noodgedwongen moest zij haar Duitse tak verkopen. Nu heeft Felyx bij investeerders een ‘substantieel bedrag’ binnengeharkt, om binnen Nederland winstgevend te worden. Het bedrijf, dat eerder al een kapitaalinjectie van 24 miljoen kreeg, wil niet zeggen om hoeveel geld het dit keer gaat.

Enkel nadelen

Deelscooters vervangen vooral ritten per openbaar vervoer, fiets, en benenwagen. Deelscooters hebben hiermee een negatieve impact op het milieu en de volksgezondheid. Daarnaast zijn foutgeparkeerde scooters bij veel burgers een doorn in het oog. Scootervrij ziet de deelscooterbedrijven dan ook graag verdwijnen.