Utrecht laat kansen liggen met zwalkend snorfietsbeleid
Gemeente Utrecht laat kansen liggen met het nieuwe snorfietsbeleid dat vanaf vandaag ingaat. Dat vindt de organisatie Scootervrij, welke pleit voor verdergaande maatregelen om verkeersdeelnemers te beschermen. Volgens het Utrechtse beleid moeten snorfietsers op een aantal plekken van het fietspad over naar de autobaan.
Geheelverbod
Scootervrij pleit voor een geheelverbod op scooters in Utrecht, te beginnen met het centrum. Dit zorgt niet alleen voor veiliger verkeer, maar is ook goed voor milieu en luchtkwaliteit. Scootervrij: “De gemeente heeft nu een half stapje gezet. Ze had beter door kunnen pakken om inwoners echt te beschermen.”
Andere steden laten zien dat een dergelijk verbod mogelijk is. Het centrum van Enschede en Roosendaal zijn volledig scootervrij. Scootervrij: “Deze steden laten het goede voorbeeld zien. Met deze aanpak klaart de lucht pas echt op.”
Complex
Voor snorfietsers wordt het beleid in Utrecht complex. Op sommige wegen moeten snorfietsen – scooters die tot 25 km/h mogen rijden – op de autobaan rijden en zijn bestuurders verplicht een helm te dragen. Op andere wegen kunnen zij nog zonder helm op het fietspad blijven rijden. Bromfietsen – scooters die tot 45 km/h mogen rijden – reden al standaard met helm op de autobaan.
Minder ongelukken
Snorfietsen zorgen relatief vaak voor ernstige verkeersongevallen. Gemeente Utrecht verwacht dat het aantal verkeersongelukken met de nieuwe maatregelen omlaag gaat. In de periode 2017 tot en met oktober 2019 zijn er in totaal 1.374 (geregistreerde) gewonden gevallen in het verkeer op wegen in beheer van de gemeente Utrecht. Daarvan zaten er 147 op een snorfiets (10,5 procent).