Verbod scooters goedkope weg naar veilig verkeer
Het verbieden van scooters is een relatief goedkope manier om het verkeer veiliger te maken, stelt Scootervrij. Vandaag doet de Verkeersveiligheidscoalitie een oproep aan het nieuwe kabinet om het aantal verkeersdoden omlaag te brengen. Hiervoor is de komende dertig jaar zeker €12 miljard nodig. Maar in de oproep wordt met geen woord gerept over scooters. Een gemiste kans.
Minder effectief
Vorig jaar overleden 610 mensen in het verkeer. Daarnaast raken jaarlijks gemiddeld 21 duizend mensen ernstig gewond. De Verkeersveiligheidscoalitie – een samenwerkingsverband met onder meer de ANWB, Bovag en de RAI Vereniging – wijst naar aanpassingen aan de openbare ruimte. Zoals verbreding van fietspaden en onderhoud van asfalt. Scootervrij: “Deze aanpassingen worden in de praktijk al doorlopend gedaan. Toch sterven er nog altijd honderden mensen in het verkeer. Het wordt tijd om te kijken naar echte oplossingen.”
Geheelverbod
Met een verbod op scooters is de overheid veel voordeliger uit. De 1,2 miljoen Nederlandse scooters kunnen makkelijk met €1,2 miljard euro opgekocht en afgevoerd worden. Daarna kan een geheelverbod worden ingevoerd op scooters, die elk jaar tientallen verkeersdoden en duizenden ongelukken voorkomt. Ook voorkomt een dergelijk verbod op de lange termijn vele overlijdensgevallen en ziekten die ontstaan door scooteruitlaatgassen.